Start voor wie workshops praktische informatie Contact links

Inleiding

Er zijn tal van invloeden in de wereld waar je zelf maar ook kinderen tijdens hun groeiproces mee te maken krijgen. En zelfs daarna kom je in de maatschappij voor keuzes te staan die je zelf of in groepsverband moet nemen. Waar baseer je die keuzes op? En hoe komen die keuzes tot uiting in je gedrag? Hieronder de thema’s die je denkwijzen en gedag beïnvloeden.

Media

Onder media verstaan we kranten, tijdschriften, radio, televisie, computer met internet, bioscoopfilms, mobiele telefoon. De laatste vier worden de nieuwe media genoemd. Dat nieuwe is betrekkelijk; de televisie deed zijn intrede in de jaren ’60 van de vorige eeuw. Naar de invloed van media is veel onderzoek gedaan, met name op het gebied van televisie. Invloeden als gewelddadige en angstige beelden op het gedrag van kinderen zijn breed uitgemeten. Onderzoek dat nog in de kinderschoenen staat, zijn: invloed van seksistische clips en de invloed van digitaal pesten via internet en het mobieltje. Zaken waar u en kinderen mee te maken hebben.

Burgerschap

Burgerschap klinkt een beetje ouderwets, maar weet u dat scholen met ingang van 2007 verplicht het vak “burgerschap” dienen vorm te geven? In deze lessen gaat het niet alleen om de regels uit het hoofd leren om met elkaar om te gaan, maar dat ook werkelijk uit te voeren. Op welke manier kun je iets voor een ander betekenen en hoe geef je daar invulling aan. Ooit hoorde men de slogan “Een betere wereld begint bij jezelf” op radio en tv. Maar hoe staat het ermee. En, moeten we werkelijk zo met onszelf bezig zijn. Kortom: hoe leef jij in deze wereld?

(Digitaal) pesten

Ging pesten vroeger via briefjes en opwachten, tegenwoordig worden de afschuwelijkste bedreigingen naar elkaar gestuurd. Door de pester vaak onder het mom van een geintje, voor de ontvanger een aanval op de veilige situatie thuis. Ineens is de huiskamer of de slaapkamer van kinderen niet meer zo’n veilige plek. Bekenden en onbekenden weten je via hate-mails, sms-jes en virusbijlagen te vinden. Hoe gaat je hiermee om? Wat doen kinderen op het internet? Weet jij hoe de digitale wereld werkt?

Waarden & normen

Luid zitten bellen in bus of trein. Niet opstaan voor een ouder iemand. Luidruchtig op straat. Welke waarden en normen geef jij door? Een waarde als respect klinkt heel mooi, maar hoe uiten kinderen respect. Kun je zoiets wel leren of is het een loze kreet? Waarden moeten in normen vertaald worden volwassenen en kinderen om aan de waarden uiting te geven. Regelmatig hoort men klagen over het gebrek aan waarden en normen. Kunnen volwassenen en kinderen de waarden en normen in deze wereld (terug)brengen?

Regels & grenzen

Bestaan er goede en slechte regels? Of zij regels per definitie goed? Hoe ga je met regels en grenzen om die niet de jouwe zij? Wordt iemand die altijd volgens de regels leeft gelukkiger? Pubers weten bij uitstek wat regels en grenzen zijn en weten die feilloos te overtreden. De vraag is of die overtreding erg is. Wanneer regels overtreden worden, wil dat niet zeggen dat er geen regels en grenzen meer gesteld hoeven te worden. Juist in complexe samenlevingen bieden regels en grenzen structuur aan het leven.